peruzi |
Wysłany: Wto 22:38, 12 Gru 2006 Temat postu: Słowniczek ,czyli o co kaman z tymi zwrotami ? |
|
Są od angielskiego , polskiego i innych języków.
Ten co prawda nie posiada jakiś rozmówek wbudowanych ,ale też Wam się kiedys może przydać.
Terminy stosowane w muzyce klubowej.
DJ
Według słownika wyrazów obcych disc jockey - osoba, która prowadzi i zapowiada program muzyki z płyt w radiu, przeplatając go komentarzami (nie związanymi z muzyka), żartami, reklama itp. Dzisiejszy za bardzo jednak odbiega od takowego opisu wiec postaram się Wam przybliżyć jego wizerunek. Rodzaje D.J.'ów: DJ radiowy - taki jak z definicji powyżej DJ klubowy - taki, który upala muzę w swojej knajpie czy jeździ po imprezach np. house czy techno w rożne miejsca na ziemi i on zazwyczaj reprezentuje najwyższy techniczny (czyt. miksuje, scratch'uje itd.) poziom. "Grajek weselny" - szumnie określającym się jako DJ chodź zapodaje muzę nawet z kaseciaków, a pojecie miksowania pojmie dopiero po śmierci Ą Jan Kowalski - o całym temacie nie mający zielonego pojęcia, ale puszczał nagrania na imprezie imieninowej u Kowalskiego, po czym nazwał się DJ'em i "zagrał" jeszcze u "Cioci na imieninach" ;-) Na to co reprezentuje dany DJ składa się bardzo wiele czynników, umiejętność miksowanie i cały warsztat "techniczny", fantazja (i pieniądze [synku]), feeling, wyczucie publiki, dostęp do utworów, kontakty, słuch, wieeelkie poczucie rytmu, sprzęt (z pustego i Salomon nie naleje) & many more...... Nie da się miksować (w pełni tego słowa znaczeniu) na ŻADNYM domowym sprzęcie. Jeśli chodzi o CD to najtańszy 1CD to koszt min. 2000zl musisz mieć dwa) .+ mikser min. 600 + słuchawki + kable + coś, do czego to można wszystko podłączyć, czyli wzmacniacz i "paczki". Jeśli komuś przypadł do gustu winyl to najtańszy względnie logiczny sprzęt to min. 1600 zł (musisz mieć dwa) + reszta jak powyżej. To absolutne minimum, które i tak za chwile Cię nie zadowoli. Będziesz musiał kupić lepszy sprzęt, a tu górnych pułapów cenowych już nie ma, wszystko zależy od Twojej "fantazji i pieniędzy synku" ;-) Efekty, keyboardy, samplery, sequencery, beatcountery, wkładki, igły to tylko początek wyliczanki.
AUTO CUE
Funkcja dzięki której odtwarzacz pomija ciszę na początku utworu, punkt CUE zostaje automatycznie ustawiony w miejscu na początku, gdzie utwór osiągnie głośność -56dB.
BPM (ang. beats per minute)
Wartość wyrażona cyfrą określa tempo utworu (liczbę uderzeń na minutę).
CUE (ang. wskazówka)
Podstawowy przycisk (obok Play/Pause) na każdym dj'skim odtwarzaczu służy do 'zaznaczania' utworu tzn. klawiszami 'Search' lub , szukamy interesującego nas fragmentu początkowego, naciskamy CUE i zostaje on zapamiętany teraz klawiszem Play starujemy, a naciskając CUE powracamy do zaznaczonego miejsca.
CROSS FADER
Najważniejszy potencjometr suwakowy na mikserze, umożliwia płynną zmianę jednego utworu na drugi.
GAIN
Potencjometr na mikserze (zwany również TRIM - Pioneer) służący do regulacji mocy danego kanału.
JOG
Pokrętło różnej wielkości znajdujące się w odtwarzaczach CD ale nie tylko. Służy do płynnego przewijania utworu (wyszukiwania) [DENON], precyzyjnego ustawiania punktu CUE [Większość odtwarzaczy] oraz podczas odtwarzania muzyki może pełnić funkcję PITCH BEND.
MASTER TEMPO
Dodatkowy klawisz wspomagający pracę Pitch'a jego wciśnięcie powoduje zmianę prędkości utworu bez zmiany wysokości tonacji.
MIXER
Urządzenie pozwalające nakładać na siebie dwa lub więcej utwory pochodzące z różnych źródeł dźwięku.
PITCH
Przeważnie jako potencjometr suwakowy służy do zmiany prędkości/tempa odtwarzanego utworu przeważnie w zakresie (+, -) 8%.
PITCH BEND
Klawisze lub jedna z funkcji pokrętła JOG służąca do chwilowej zmiany prędkości utworu (np. podgonienia utworu do drugiego).
SAMPLER
Pamięć najczęściej kilku lub kilkunastosekundowa służąca do zapisania singla lub kawałka utworu w celu późniejszego odtworzenia.
SAMPLING
Zmiana sygnału dźwiękowego na postać cyfrową; sampler wycina kawałek istniejącego już materiału dźwiękowego i wmontowuje go w nowy utwór; samplowanie, czyli sklejanie gotowych fragmentów, stało się jedną z najważniejszych technik w muzyce TECHNO.
SCRATCHING (od ang. Scratch - "drapać")
z angielskiego "drapać" okrela czynnoć wykonywanš przez Dj`a. Polega ona na cofaniu vinyla podczas ruchu okrężnego, uzyskuje się efekt skrobania lub też polizgu.
STROBOSKOP
Lampa dająca błyski światła z częstotliwością od 4 do 15 na sekundę, co powoduje wrażenie ukrywanego lub spowolnionego ruchu; wpływa także na mózg człowieka, ułatwiając przejście w stan transu.
SYNTEZATOR
Elektroniczne urządzenie do generowania dźwięku.
TECHNO
Jest muzyką tworzoną za pomocą komputerów i sprzętu muzycznego najnowszej generacji (syntezatory, keyboardy, stacje perkusyjne, miksery). U źródeł techno znajdował się house, dziś jedna z wielu odmian techno, który sam w latach siedemdziesiatych wywiódl się z disco. Za rok narodzin stylu house uważa się rok 1985, a jego kolebkę był znany klub w Chicago o nazwie WareHouse. Od początku lat dziewiećdziesiątych trwa nieprzerwanie ewolucja gatunku. Specjaliści doliczają się ponad 82 odmian tego rodzaju muzyki. Rozróżnia się między innymi 13 odmian techno, 5 ambientu, 8 house, 6 transu itd... Ich specyfika zależy od wpływów kulturalnych i geograficznych, osobistych gustów muzyków, otwarcia na inne style, a także ciągłego udoskonalania technologii sprzętu muzycznego.
http://djdemon.pl/clubkings/slownik.htm |
|